Pressmeddelande 2011-01-11
Jaktturismnäringen i Swedish Lapland har en stor framtida potential i form av fantastiska
naturområden, ett relativt bra viltbestånd och många duktiga entreprenörer. Högsta
prioritet bör läggas på paketering, marknadsföring och försäljning, vilket på sikt kommer
att främja för en positiv utveckling av jaktturismen i länet.
Detta visar sig i den undersökning som Hushållningssällskapet Rådgivning Nord
genomfört på 20 jaktturismentreprenörer i Norrbotten. Undersökningen har genomförts
inom ramen för det numera avslutade transnationella utvecklingsprojektet North Hunt.
Undersökningen visar på framtidstro och investeringsvilja, men även på svårigheter, inte
minst vad gäller regelverk och brist på kvalitetssystem.
Rapporten visar att mer än 50 % av företagen har verksamhet som är direkt relaterade
till jaktturism, såsom jakt, hundar och jaktguider. Över 50 % av de undersökta företagen
har även en formulerad miljöplan.
Branschen har en omsättning med stora variationer som direkt kan kopplas till aktiviteter
och produkter. Några av de undersökta företagen är även helikoptertransportörer med
stor omsättning följt av stora investeringar.
Undersökningen visar också att jaktturismen spelar en viktig roll på landsbygden då
företagen i stor utsträckning anställer lokal arbetskraft. Internetförsäljning genom egna
webbsidor spelar en essentiell roll för marknadsföring och intressant att notera är att
reseagenter och incomingoperatörer inte är avgörande för införsäljningen av
jaktturismprodukter bland de tillfrågade företagen.
Skogfågeljakt och andra typer av fågeljakt är de mest populära jakterna, men älg- och
björnjakt ses som starka tillväxtområden. Boende i kombination med mat, dvs.
paketlösningar är de främsta utvecklingsområden för de tillfrågade företagen.
För mer information om projektet samt rapporten (The economic role of hunting tourism)
finner ni på: www.north‐hunt.org/se/page/publikationer eller www.north-hunt.org/se
Kontaktperson: Håkan Gyllbring hakan.gyllbring@hush.se telefon: 070-203 88 42